ATSTK600
De ATSTK600 heeft anno 2018 de rol van de Atmel STK500 overgenomen. De onderstaande beschrijving geldt voor de STK500 maar in grote lijnen geldt hetzelfde voor de STK600.

Zodra u heeft besloten dat u met Atmel controllers wilt werken moet u een startpunt kiezen. Indien u niet bang bent voor een soldeerbout, dan is de goedkoopste methode om zelf iets bouwen op een gaatjesprint. Indien u niet wilt solderen kunt u ook iets opbouwen op een breadboard. U kunt hiermee zelf iets bouwen zonder te solderen. Er is niet veel nodig om een begin te maken met robotica, maar een control board is aanzienlijk gemakkelijker.

Daarom ben ik zelf ooit met een STK500 van Atmel begonnen. Als u een beginner bent op het gebied van µcontrollers zal dit board u bovendien behoeden voor vele beginnersproblemen. Ook de gratis software werkt naadloos samen met dit board. Eénvoudiger dan deze combinatie is bijna niet mogelijk. Er bestaat bovendien veel documentatie op het internet.

Voor dit beginnersvoorbeeld gaan we er vanuit dat er een controller op een STK500 is geplaatst. Het is handig om op dit moment de reeds voorgeprogrammeerde controller te vervangen door een blanco controller. Dan kunt u later altijd nog testen of uw STK500 correct functioneert. De volgende stap is het aansluiten van de STK500 op de pc. Ik gebruik daarvoor een standaard serieel naar USB kabeltje (Afb. 3).

Als u later AVR studio 4 de allereerste keer laat zoeken naar de STK500 hoort hij hem te vinden. Indien de STK500 niet gevonden wordt, dan is er iets mis met uw seriële verbinding. Echter, indien hij wel gevonden wordt  maar toch niet correct werkt dan moet hoogstwaarschijnlijk de operating software van de STK500 worden geüpdatet.

We hebben de hardware nu uitgezocht een aangesloten. De volgende stap is het maken van een programma op de PC. Om een ATmega µcontroller te kunnen programmeren heeft u een programmeertaal nodig. Welke taal u kiest maakt niet veel uit. Het zal hoofdzakelijk afhangen van uw kennis van programmeren. U kunt uit vele talen kiezen. Belangrijk is dat deze programma`s de uw programma kunnen omzetten (compileren) in een zogenaamd Intel *.hex bestand, want dat is het type bestand dat een AVR of PiC controller kan opnemen. Onderstaand enkele voorbeelden:

Er bestaan nog meer talen, maar dit zijn de belangrijkste talen. Van deze 3 wordt C het meest gebruikt en niet zonder redenen. Er bestaan uitgebreide uitleg en voorbeelden op het internet. Ik adviseer dan ook om met C te beginnen.

AVR061: STK500 Communication Protocol
AVR068: STK500 Communication Protocol