De ATSTK600 heeft anno 2018 de rol van de Atmel STK500 overgenomen. De onderstaande beschrijving geldt voor de STK500 maar in grote lijnen geldt hetzelfde voor de STK600.
Zodra u heeft besloten dat u met Atmel controllers wilt werken moet u een startpunt kiezen. Indien u niet bang bent voor een soldeerbout, dan is de goedkoopste methode om zelf iets bouwen op een gaatjesprint. Indien u niet wilt solderen kunt u ook iets opbouwen op een breadboard. U kunt hiermee zelf iets bouwen zonder te solderen. Er is niet veel nodig om een begin te maken met robotica, maar een control board is aanzienlijk gemakkelijker.
Daarom ben ik zelf ooit met een STK500 van Atmel begonnen. Als u een beginner bent op het gebied van µcontrollers zal dit board u bovendien behoeden voor vele beginnersproblemen. Ook de gratis software werkt naadloos samen met dit board. Eénvoudiger dan deze combinatie is bijna niet mogelijk. Er bestaat bovendien veel documentatie op het internet.
Voor dit beginnersvoorbeeld gaan we er vanuit dat er een controller op een STK500 is geplaatst. Het is handig om op dit moment de reeds voorgeprogrammeerde controller te vervangen door een blanco controller. Dan kunt u later altijd nog testen of uw STK500 correct functioneert. De volgende stap is het aansluiten van de STK500 op de pc. Ik gebruik daarvoor een standaard serieel naar USB kabeltje (Afb. 3).
Als u later AVR studio 4 de allereerste keer laat zoeken naar de STK500 hoort hij hem te vinden. Indien de STK500 niet gevonden wordt, dan is er iets mis met uw seriële verbinding. Echter, indien hij wel gevonden wordt maar toch niet correct werkt dan moet hoogstwaarschijnlijk de operating software van de STK500 worden geüpdatet.
We hebben de hardware nu uitgezocht een aangesloten. De volgende stap is het maken van een programma op de PC. Om een ATmega µcontroller te kunnen programmeren heeft u een programmeertaal nodig. Welke taal u kiest maakt niet veel uit. Het zal hoofdzakelijk afhangen van uw kennis van programmeren. U kunt uit vele talen kiezen. Belangrijk is dat deze programma`s de uw programma kunnen omzetten (compileren) in een zogenaamd Intel *.hex bestand, want dat is het type bestand dat een AVR of PiC controller kan opnemen. Onderstaand enkele voorbeelden:
- AVR assembler
AVR assembler is een gratis assembler. U schrijft iedere stap die uw controller neemt. Dit kunt u schrijven in iedere editor die u wilt, zoals bijvoorbeeld kladblok, maar er bestaan veel aangenamere speciaal voor dit doel ontwikkelde editors. Het mnenomics programma wordt vervolgens met een assembler omgezet in een code die uw microcontroller begrijpt. Assembler is een compiler. Normaalgesproken zou u voor geen enkele applicatie assembler gebruiken. Echter, de programma`s die u hiermee maakt onderscheiden zich door hoge snelheid en klein formaat. Sneller kan niet en kleiner ook niet. Bovendien heeft u directe controle over alle bits en bytes in de controller. Assembler is echter tijdrovend en primitief om in te schrijven.
- C (gratis)
Indien u de Atmel AVR controller lijn volgt en bovendien hoe dan ook nog een programmeertaal moet leren is C een absolute aanrader om mee te beginnen. Het werkt zowel onder Linux alsook onder Windows.
- Bascom AVR basic (commercieel)
Basic is gemakkelijk te leren. Bovendien kunt u in weinig tijd een programma schrijven. Het heeft echter beperkingen in zijn mogelijkheden. Verder is het langzaam en zijn de Intel *.hex programma’s erg groot.
Er bestaan nog meer talen, maar dit zijn de belangrijkste talen. Van deze 3 wordt C het meest gebruikt en niet zonder redenen. Er bestaan uitgebreide uitleg en voorbeelden op het internet. Ik adviseer dan ook om met C te beginnen.
AVR061: STK500 Communication Protocol
AVR068: STK500 Communication Protocol
- Algemene informatie
|
Laatste verandering | 2018-08-25 |
Soort onderdeel | µControllers | |
Status | Actief | |
KYcode | |
Prijsindicatie | 178,00 |
Sketchvoorbeeld | |
Pinout | |
Icon | igs/icons/prints.gif |
Publiceer | Nee |
Up to date | Nee |