Accupack 24Vdc, 40Ah Li-ion
Een accu (wiki) heeft de spanning nodig van de motoren van de aandrijving. Deze naafmotoren van het chassis Bolderbot verbruiken namelijk verreweg het meeste vermogen. Dat vermogen wil je niet omzetten naar een andere spanning vanwege het verlies. Dus werken we op dit chassis met 24Vdc. De motoren zijn 180 Watt per stuk dus tezamen nemen ze W/V = A = 360/24 = 15Ampere. Voor ieder ampère*uur krijgt u 4 minuten rijtijd. Een accu van elektrisch gereedschap (3Ah €91) geeft ongeveer 10 minuten rijtijd. Een fietsaccu (10Ah, €199) ongeveer 40 minuten.

Deze D3.pdf geeft uitleg over de achtergronden van een zelfbouw elektrische fiets. En rechargeables. Verschillen AGM en Gel accus? AGM en Gel accus zijn beiden VRLA accus of ook wel SLA accus genoemd (VRLA= Valve Regulated Lead Acid of SLA= Sealed Lead Acid). Deze termen verwijzen naar veiligheidsventielen in de deksel van de accu. AGM en Gel accus worden in de volksmond gel-accu genoemd. Een AGM accu wordt ook wel een vliesaccu genoemd. Wat zijn de Verschillen tussen AGM en GEL accus? VRLA accus zijn er in twee uitvoeringen, Gel en AGM. Bij een Gel accu worden bepaalde elementen, gewoonlijk siliconensamenstellingen, aan het zuur toegevoegd, waardoor het elektrolyt verandert in een geleiachtige substantie die niet kan uitlekken. Het zuurstofgas “boort” kanaaltjes in de gel, van de positieve naar de negatieve plaat, waar het in aanraking komt met het waterstofgas en recombineert tot water. Deze accus hebben een uitstekende capaciteit, maar zijn door de wat hogere zuurweerstand slechts beperkt geschikt als startaccu. Ze kunnen zeer goed tegen te hoge ontlading, d.w.z. wanneer accu is ontladen tot 20% van de nominale capaciteit. In AGM (Absorbed Glass Mat) accus wordt het elektrolyt op zijn plaats gehouden door middel van een scheidingsvlies. Daarom worden deze ook wel vliesaccus genoemd. Dat vlies bestaat uit een matje van glasvezel en werkt als een spons. De werking is gebaseerd op de capillaire eigenschappen van het vlies. De accu’s kunnen worden uitgevoerd met zeer dunne scheidingsvliezen, waardoor de interne weerstand laag is. Dat betekent dat bij een kleine omvang een hoog vermogen kan worden bereikt, waardoor dit type een ideale accu is voor veel diverse toepassingen.